|
|
|
|
|
|
|
|
Betongläggningsekipaget på väg norrut på södergående körbana strax norr om trafikplats Kumla. (Bild-ID: e4-0335) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den södra bron i trafikplats Kumla, nu med två betongbelagda körbanor under. (Bild-ID: e4-0336) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vy söderut från trafikplats Kumla. Nere vid trafikplats Säby skymtas fordon för sågning och sopning av betongvägen. (Bild-ID: e4-0337) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vy norrut från norra bron i trafikplats Kumla mot betongläggningen. (Bild-ID: e4-0338) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Detaljbild bakifrån av betongläggningskaravanen. (Bild-ID: e4-0339) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Efter gjutningen av vägen läggs en skyddsfilm över betongen. (Bild-ID: e4-0340) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den norrgående körbanan är färdiggjuten och uppsågad i plattor. Skarvarna är dock inte genomgående. (Bild-ID: e4-0341) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trafikplats Kumla sedd norrifrån. (Bild-ID: e4-0342) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Översikt över betongläggningen: Den första delen med avlastning av betong från lastbilar och de båda betongläggningsmaskinerna. (Bild-ID: e4-0343) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Översikt över betongläggningen: De fyra maskinerna i läggningsprocessen, först de två läggarna och sedan två följefordonen, där det sista lägger ut skyddsfilmen över vägen. (Bild-ID: e4-0344) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den sista maskinen i betongläggningen med utläggning av skyddsfilm. (Bild-ID: e4-0345) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den näst sista maskinen i betongläggningen. (Bild-ID: e4-0346) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Betongen jämnas till maskinellt och ibland även manuellt. (Bild-ID: e4-0347) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De båda betongläggarna. Den första lägger ett 15 cm tjockt lager med grövre kornstorlek och den andra lägger ett 5 cm tjockt lager med finare kornstorlek. (Bild-ID: e4-0348) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Betongtransport till läggarna. (Bild-ID: e4-0349) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Betongbilarna vänder en bit före betongläggningen för att sedan backa fram sista biten. (Bild-ID: e4-0350) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Betong lastas av till grävmaskinen för vidare transport till den andra betongläggaren. (Bild-ID: e4-0351) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ur den speciella vagnen kan grävmaskinen ta betong till den andra läggaren. (Bild-ID: e4-0352) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Betongen till den andra läggaren lastas över till ett transportband som för den över den första läggaren och ner mellan denna och den andra. (Bild-ID: e4-0353) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Finjustering av betongytan. (Bild-ID: e4-0354) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den maskinella utjämningen av betongytan. (Bild-ID: e4-0355) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Detaljbild av läggarmaskinerna. Transportbandet för transport av betong till den andra betongläggaren syns här tydligt. (Bild-ID: e4-0356) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skyddsfilmen över den nybelagda vägen fixeras med grus från vägkanten. (Bild-ID: e4-0357) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lastning av betong till den andra betongläggaren. (Bild-ID: e4-0358) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De två betongläggarna. Betongen är så pass fast att den går att gå på efter första maskinen. (Bild-ID: e4-0359) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Duken som pressar skyddsfilmen på plats vattnas. (Bild-ID: e4-0360) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sista fordonet i karavanen besprutar betongytan med en retarder som förhindrar att det allra översta skiktet på vägen inte härdar. Detta gör att stenmaterialet i vägen delvis friläggs och skapar en struktur i vägytan. (Bild-ID: e4-0361) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alla fordon riktas in efter de linor som är spända på vardera sidan om vägen. (Bild-ID: e4-0362) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Markeringar görs för uppsågning av betongen. Dessutom ser vi en tidsangivelse för när betongläggningen gjordes i vägens bortre kant. (Bild-ID: e4-0363) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den andra betongläggaren. (Bild-ID: e4-0364) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mycket i läggningen sköts automatiskt och maskinpersonalen kan övervaka förloppen från sidan. (Bild-ID: e4-0365) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fördelning av betongen framför läggarna sker med en arm som pendlar fram och tillbaka. (Bild-ID: e4-0366) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fördelning av betongen framför läggarna sker med en arm som pendlar fram och tillbaka. (Bild-ID: e4-0367) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mellan de båda läggarna fördelas betongen på samma sätt som före den första. Till vänster pågår lastning av de dymlingar som gjuts in i betongen och som är utplacerade med jämna mellanrum längs vägen före gjutningen. (Bild-ID: e4-0368) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En bunt dymlingar utplacerad längs vägen strax norr om betongläggarmaskinerna. (Bild-ID: e4-0369) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vy norrut från trafikplats Kumla. De båda körbanorna har nu fått ett lager grov asfalt efter att länge ha varit belastade med lastmassor för att stabilisera leran i marken och undvika sättningar. (Bild-ID: e4-0290) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Diverse finplanering pågår i trafikplatsen. (Bild-ID: e4-0291) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stenformationer inne i cirkulationsplatsen i trafikplats Kumla. (Bild-ID: e4-0292) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Broarna i trafikplatsen har pått utsmyckning med tegel och klinker, här den södra bron. (Bild-ID: e4-0293) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utsmyckningarna på den norra bron. (Bild-ID: e4-0294) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Avfartsrampen söderifrån ansluter till cirkulationsplatsen. Ännu fungerar inte cirkulationen i trafikplatsen. (Bild-ID: e4-0295) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Refugen vid infarten från Almungehållet. Kantstenen är satt, men ännu återstår arbete med resten av refugen. (Bild-ID: e4-0296) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trafikplats Kumla blir mer och mer färdig, här sedd norrifrån. (Bild-ID: e4-0105) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Från trafikplats Kumla och söderut är vägen belagd med ett första lager asfalt. (Bild-ID: e4-0106) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Avfartsrampen för trafik norrifrån in i rondellen i trafikplats Kumla. (Bild-ID: e4-0107) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Planering av området inne i rondellen med stenmurar mm. (Bild-ID: e4-0108) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den södra bron i trafikplatsen sedd från norr. Nu används båda broarna för trafiken på Lv282. (Bild-ID: e4-0109) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den norra bron i trafikplats Kumla. (Bild-ID: e4-0110) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vy från trafikplats Kumla mot projektets sydligaste bro, den i trafikplats Säby. (Bild-ID: e4-0111) |
|
|
|
|
|
|